wtorek, 20 listopada 2012

"Duma i uprzedzenie" Jane Austen

Tytuł: Duma i uprzedzenie
Autor: Jane Austen
Wydawca: Prószyński i S-ka
Rok wydania: 2011
Liczba stron: 302
Moja ocena: 6/6











Na początku dziewiętnastego stulecia każdy niezbyt zamożny ojciec córek - zwłaszcza kiedy miał ich na przykład pięć - nader często musiał zadawać sobie pytanie: kiedyż to w sąsiedztwie pojawi się jakiś odpowiedni kawaler? A kiedy się już pojawił, następowały perypetie, które Jane Austen z upodobaniem opisywała. Duma i uprzedzenie uznana została za arcydzieło w dorobku tej angielskiej pisarki, głównie dzięki zabawnym, zgoła dickensowskim opisom postaci głupich i niesympatycznych. Swoje znaczenie miały też melancholijna refleksja nad rolą pieniądza i pozycji społecznej, które decydowały o życiu młodej panny, oraz znakomity, powściągliwy styl, doskonale oddający harmonię opisywanego świata.

 Duma i uprzedzenie powieść obyczajowa Jane Austen, angielskiej pisarki wydana w 1813 roku, a napisana w latach 1796 - 1797. Jest to moje pierwsze i zarazem nie ostatnie spotkanie z Austen. Jestem jej książką oczarowana i na pewno wrócę nie raz do tej powieści. Napisana jest pięknym językiem i w pięknym stylu co sprawiło, że przyjemnie się czytało, nie brak w niej dobrego humoru.
Akcja opowieści rozgrywa się w XIX wieku. Książka opowiada o angielskiej rodzinie Brennetow, mieszkającej niedaleko miasteczka Meryton w hrabstwie Hertfordshire, o losach i perypetiach pięciu sióstr, które matka, cechująca się nieroztropnością i małym rozsądkiem pragnie i usilnie dąży to tego, aby wydać je bogato i jak najszybciej za mąż. Jest to jej głównym celem w życiu. Natomiast pan Brennet inteligentny i wykształcony człowiek, nie wtrąca się za bardzo w poczynania żony i życie rodzinne, co w dużym stopniu przyczynia się do losów córek. Większość czasu samotnie spędza w swojej biblioteczce, gdzie ma święty spokój. Ceni sobie jedynie towarzystwo Elizabeth i Jane, dwóch najstarszych córek, które są zarazem najinteligentniejsze i najbystrzejsze z sióstr. Marzą one o prawdziwej miłości, podczas gdy młodszym w głowie tylko bale, plotki i uganianie się za oficerami. 

Całość przeczytacie na blogu

4 komentarze:

  1. Niegdyś utknęłam na Dumie i nie mogę się przemóc, by czytać dalej - początek jest strasznie nudny. Za to uwielbiam Perswazje tej samej autorki :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Miałam takie same odczucia,faktycznie na początku jest trochę nudno, ale później gdy się wczytałam, nie mogłam oderwać się od czytania. "Perswazje" mam w planach i to najbliższych, mam nadzieje, że w przyszłym tygodniu znajdę czas na nią:-)

      Usuń
  2. Piękna ,niezapomniana książka. Też nudziłam się na początku ,ale jakoś go przebrnęłam. Zdecydowanie było warto!!!

    OdpowiedzUsuń
  3. Jestem własnie w trakcie czytania tej cudownej książki, ale niestety nie wiem kiedy uda mi się ją przeczytać. Uwielbiam serial i film utworzony na podstawie dzieła Jane Austen i dlatego chcę przeczytać pierwowzór.
    Serdecznie pozdrawiam i zapraszam do obejrzenia i przeczytania mojego bloga : )

    OdpowiedzUsuń