Na zbiór Opowiadań niesamowitych składa się pięć nowelek Zgon Oliviera Becaille, Atak na młyn, Radykał, Feta, Nantas. O ostatniej z nich pisałam tutaj.
Tym,
co łączy wszystkie nowelki jest dość zaskakujące zakończenie. Z
perspektywy upływu czasu od lektury (jakieś pół roku) muszę przyznać, iż
testu trwałości nie przeszły Radykał i Feta. Radykała nie pamiętam wcale, Fetę dość mętnie.
Zapamiętałam natomiast i chyba na długo Zgon Oliviera Becaille, a to z
powodu nietypowego sposobu prowadzenia narracji oraz osoby lektora.
Zaskakującym jest to, iż dość długo nie można połapać się w stanie
żywotności narratora; żyje, czy też nie, jest w stanie snu, letargu czy
katatonii.
Zakochany do szaleństwa w młodej żonie Olivier zachorował i dość nagle znalazł się w stanie krytycznym. Wezwany do pacjenta lekarz bez badania stwierdził zgon, wścibska sąsiadka udając troskliwość planuje wyswatanie młodej wdowy, zaś Olivier obserwujący zdarzenie z perspektywy łóżka tudzież drewnianej skrzyneczki przejawia całą gamę doznań; miłości do żony i obaw o jej niezabezpieczoną przyszłość, strachu, niedowierzania, żalu, gniewu na własną bezsilność i głupotę innych. Dominujący temat strachu Oliviera przed śmiercią i pochowania żywcem nadają nowelce charakter makabreski. Zakończenie jest dość zaskakujące i trochę rozczarowujące. Olivier dostaje drugą szansę, której wydaje się nie potrafi wykorzystać, trudno też powiedzieć, czy dzięki nietypowemu doświadczeniu coś zyskał. Dobry pomysł, ale chyba nie do końca wykorzystany przez autora. Lektorem nowelki jest pan Artur Barciś, który wywiązał się ze swego zadania znakomicie, imitując obawy i rozterki Oliviera w sposób niezwykle przekonywujący, sprawiając, iż dreszczyk grozy przenika czytającego na wskroś.
Zakochany do szaleństwa w młodej żonie Olivier zachorował i dość nagle znalazł się w stanie krytycznym. Wezwany do pacjenta lekarz bez badania stwierdził zgon, wścibska sąsiadka udając troskliwość planuje wyswatanie młodej wdowy, zaś Olivier obserwujący zdarzenie z perspektywy łóżka tudzież drewnianej skrzyneczki przejawia całą gamę doznań; miłości do żony i obaw o jej niezabezpieczoną przyszłość, strachu, niedowierzania, żalu, gniewu na własną bezsilność i głupotę innych. Dominujący temat strachu Oliviera przed śmiercią i pochowania żywcem nadają nowelce charakter makabreski. Zakończenie jest dość zaskakujące i trochę rozczarowujące. Olivier dostaje drugą szansę, której wydaje się nie potrafi wykorzystać, trudno też powiedzieć, czy dzięki nietypowemu doświadczeniu coś zyskał. Dobry pomysł, ale chyba nie do końca wykorzystany przez autora. Lektorem nowelki jest pan Artur Barciś, który wywiązał się ze swego zadania znakomicie, imitując obawy i rozterki Oliviera w sposób niezwykle przekonywujący, sprawiając, iż dreszczyk grozy przenika czytającego na wskroś.
Z pięciu krótkich form moim zdaniem najlepszą nowelą jest Atak na młyn.
Niczym w antycznej tragedii stawia pisarz swoich bohaterów przed
wyborami, z których żaden nie jest dobrym. Córka zamożnego młynarza
wpada w oko młodemu imigrantowi z Belgii. Przystojny lekkoduch, nie
zyskuje początkowo sympatii przyszłego teścia. Z czasem, kiedy udaje mu
się zyskać jego przychylność na przeszkodzie zakochanym staje historia
(wojna francusko-pruska). Wioska, w której odbywają cię zaślubiny
zostaje zaatakowana przez nieprzyjaciela, a dziewczyna poddana
najcięższej próbie; może uratować jedno życie; ojca lub narzeczonego.
Kiedy ta nie potrafi podjąć decyzji i kiedy wszystko wydaje się być
przesądzone los tasuje karty. I tak kilkakrotnie. Odbieranie nadziei na
szczęśliwe zakończenie miesza się nieustannie z wiarą w happy end. Zola
zdaje się mówić, iż nieznane są wyroki opatrzności (losu), a człowiek
jest jedynie marionetką w rękach siły wyższej.
Niestety, podobnie, jak w przypadku Nantasa
lektorką jest pani Joanna Lissner, której egzaltowany i przejaskrawiony
sposób narracji sprawia, iż słuchanie staje się dość męczące i
irytujące.
Z powstaniem Ataku na młyn, jednej z sześciu nowel (obok Baryłeczki Maupassanta, Z tornistrem na plecach Huysmansa, Upustem krwi Cearda, Burdelem pod Siódemką Hennique oraz Na pobojowisku Alexisa) składających się na zbiór Wieczory medańskie łączy się wymyślona przez Maupassanta legenda.
Zbieraliśmy
się latem u Zoli w jego posiadłości, w Medanie (..). Pewnej nocy, gdy
księżyc był w pełni (...) zaczęliśmy przypominać wszystkich sławnych
gawędziarzy (...) Sceptyk Ceard wymamrotał, spoglądając na księżyc: Oto
piękne romantyczne tło, należałoby je wykorzystać... Opowiadając
sentymentalne historyjki, dorzucił Huysmans. Lecz Zola uznał, że to
dobra myśl, będziemy sobie opowiadać historie. Ubawił nas ten pomysł i
ustaliliśmy, żeby rzecz utrudnić, że tło obrane przez pierwszego
obowiązywać będzie pozostałych (...) Usiedliśmy i wśród głębokiego
spokoju uśpionych pól, w jasnym blasku księżyca Zola opowiedział nam
straszną kartę z historii katastrof wojennych, zatytułowaną Atak na młyn
(..) *
Ta
piękna legenda, jak pisze pani Halina Suwała w biografii autora ma
niewiele wspólnego z prawdą. Pisarze podczas spotkań w Medanie i Paryżu
postanowili wydać wspólnie tom nowel, który miał być manifestem "szkoły
naturalistycznej".
Osobiście wolałabym, aby legenda okazała się prawdziwą, bowiem opowiadania stworzone ad hoc, w romantycznej aurze, dla wspólnej zabawy odczytywałabym inaczej. Za najlepszą nowelę ze zbioru Wieczory medańskie uznano Baryłeczkę.
Osobiście wolałabym, aby legenda okazała się prawdziwą, bowiem opowiadania stworzone ad hoc, w romantycznej aurze, dla wspólnej zabawy odczytywałabym inaczej. Za najlepszą nowelę ze zbioru Wieczory medańskie uznano Baryłeczkę.
Po przeczytaniu paru powieści Zoli stwierdzam, iż są zdecydowanie lepsze, ciekawsze i głębsze od jego nowel.
Moja ocena całego zbiorku 3,5 (być może na dość niskiej ocenie zaważył także brak sympatii do krótkiej formy).
Moja ocena całego zbiorku 3,5 (być może na dość niskiej ocenie zaważył także brak sympatii do krótkiej formy).
* str. 221 Emil Zola autorstwa Haliny Suwały Wiedza Powszechna rok wydania 1968
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz